Szkoła Życia Chrześcijańskiego i Ewangelizacji |
Informatyka (ang. computer science, computing science, information technology, informatics) – dziedzina nauki i techniki zajmująca się przetwarzaniem informacji – w tym technologiami przetwarzania informacji oraz technologiami wytwarzania systemów przetwarzających informacje, pierwotnie będąca częścią matematyki, rozwinięta do osobnej dyscypliny nauki, pozostającej jednak nadal w ścisłym związku z matematyką, która dostarcza podstaw teoretycznych przetwarzania informacji. |
Lekcja | Temat |
---|---|
Lekcja 1, 2 | Organizacja pracy na lekcjach informatyki. Regulamin pracowni informatycznej. Kryteria oceniania. Powtórzenie wiadomości ze szkoły podstawowej. |
Lekcja 3, 4 | Spotkanie z komputerem. Budowa i działanie komputera. Zasady pracy przy komputerze. |
Lekcja 5, 6 | Program komputerowy. Instalacja i uruchomienie programu. Zasady pracy z programem komputerowym. Zagadnienia prawne. |
Lekcja 7, 8 | Dokument komputerowy w edytorze grafiki. Tworzenie kompozycji z figur geometrycznych w programie Paint, w Edytorze postaci i programie GIMP. |
Lekcja 9, 10 | Wprowadzanie zmian w dokumencie komputerowym – umieszczanie napisów na obrazie. Ćwiczenia i zadania utrwalające. |
Lekcja 11, 12 | Kopiowanie fragmentów rysunku w programie Paint. Animacje w edytorze postaci. Wybrane operacje na obrazie w programie GIMP. |
Lekcja 13, 14 | Porządkowanie i ochrona dokumentów. Wirusy, konie trojańskie i inne zagrożenia. |
Lekcja 15, 16 | Zasady pracy z dokumentem tekstowym. Formatowanie tekstu. |
Lekcja 17 | Formatowanie tekstu. Zadania utrwalające. |
Lekcja 18, 19 | Redagowanie dokumentu tekstowego. Sposoby ułatwiające pracę nad tekstem. |
Lekcja 20 | Opracowywanie tekstu. Zadania utrwalające. |
Lekcja 21, 22 | Wstawianie obrazów do tekstu. Wstawianie do dokumentu „zdjęcia” ekranu. |
Lekcja 23, 24 | Zastosowanie tabulatorów, spacji nierozdzielających i automatycznego numerowania. Tabele. |
Lekcja 25, 26 | Tabele, wzory matematyczne, podział tekstu na kolumny. |
Lekcja 27, 28 | Praca z dokumentem wielostronicowym. Zadania utrwalające. |
Lekcja 29, 30 | Internet jako rozległa sieć komputerowa. Jak podłączyć się do Internetu i założyć konto pocztowe? |
Lekcja 31, 32 | Internet jako źródło informacji. Korzystanie z usług internetowych – przepisy ograniczenia i ostrzeżenia. |
Lekcja 33, 34 | Sposoby komunikowania się za pomocą Internetu. Komunikacja w Internecie – zagrożenia i ostrzeżenia. |
Lekcja 35, 36 | Podstawy tworzenia stron internetowych. Poprawiamy wygląd strony. |
Lekcja 37, 38 Cechy dobrej prezentacji.ppt |
Tworzenie prezentacji multimedialnej – projekt. |
Lekcja 39, 40 | Arkusz kalkulacyjny – zastosowanie, budowa i podstawowe własności. Komórka, adres, formuła. |
Lekcja 41, 42 | Projektowanie tabeli i stosowanie funkcji arkuszu kalkulacyjnego. |
Lekcja 43, 44 | Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do kalkulacji wydatków. Adres bezwzględny. |
Lekcja 45, 46 | Adresowanie mieszane w arkuszu kalkulacyjnym. Linie siatki w arkuszu kalkulacyjnym a obramowanie. Drukowanie tabeli arkusza. |
Lekcja 47, 48 | Prezentacja danych w postaci wykresu. Dostosowanie typu wykresu do rodzaju danych. |
Lekcja 49, 50 | Wstawianie tabel i wykresów arkusza do dokumentów tekstowych. Wstawianie tabeli do dokumentu tekstowego z pliku. |
Lekcja 51, 52 Temat 24.xls |
Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego w szkole. Rozwiązywanie zadań z matematyki, fizyki i geografii. |
Lekcja 53, 54 | Bazy danych. Podstawowe operacje wykonywane w bazie danych. |
Lekcja 55, 56 | Wyszukiwanie danych w bazie danych. Tworzenie kwerendy. Prezentowanie danych za pomocą raportu. |
Lekcja 57, 58 | Tworzenie bazy danych – projekt. |
Lekcja 59, 60 | Projektowanie systemów informatycznych. Przykłady zadań projektowych. |
Lekcja 61, 62 | Co to jest algorytm? Etapy rozwiązywania problemów. Lista kroków algorytmu. |
Lekcja 63, 64 | Budowanie schematu blokowego realizującego prosty algorytm. |
Lekcja 65, 66 | Techniki algorytmiczne. Jak realizować sytuacje warunkowe? |
Lekcja 67, 68 | Techniki algorytmiczne. Na czym polega iteracja? |
Lekcja 69, 70 | Na czym polega programowanie i modelowanie? |
Lekcja 71, 72 | Zapisywanie algorytmów w języku Logo. Iteracja w języku Logo. |
Dziennik lekcyjny | Dziennik lekcyjny w arkuszu kalkulacyjnym - przykład.. |
zamien_zabki.xls | Zamień żabki - gra logiczna |
Materiał - moduł I. | Materiał do egzaminu z modułu I. |
Materiał - moduł II. | Materiał do egzaminu z modułu II. |
Lekcja | Temat |
---|---|
Lekcja 1 | Organizacja pracy na lekcjach informatyki. Regulamin pracowni informatycznej. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z informatyki. |
Lekcja 2 | Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do kalkulacji wydatków. |
Lekcja 3 Saldo.xlsx |
Wprowadzanie do komórek arkusza długich tekstów i dużych liczb. Kalkulacje - ćwiczenia. |
Lekcja 4 | Adresowanie mieszane w arkuszu kalkulacyjnym. |
Lekcja 5 | Linie siatki w arkuszu kalkulacyjnym. Drukowanie tabeli arkusza. Ćwiczenia utrwalające. |
Lekcja 6 Szkola.xlsx |
Prezentacja danych w postaci wykresu. |
Lekcja 7 Wykresy.xlsx |
Dostosowanie typu wykresu do rodzaju danych. |
Lekcja 8 | Wstawianie tabel i wykresów arkusza do dokumentów tekstowych. |
Lekcja 9 | Wstawianie tabeli do dokumentu tekstowego z pliku. Zadania utrwalające. |
Lekcja 10, 11 Temat 24.xls |
Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego w szkole. Rozwiązywanie zadań z matematyki, fizyki i geografii. |
Lekcja 12 | Bazy danych. Podstawowe operacje wykonywane w bazie danych. |
Lekcja 13 | Bazy danych. Modyfikowanie danych. |
Lekcja 14 | Wyszukiwanie danych w bazie danych. Tworzenie kwerendy. |
Lekcja 15 | Prezentowanie danych za pomocą raportu. |
Lekcja 16 | Tworzenie bazy danych – projekt. |
Lekcja 17 Historia.accdb |
Tworzenie bazy danych. Przygotowanie zestawień – kwerend i raportów. |
Lekcja 18 | Projektowanie systemów informatycznych. |
Lekcja 19 | Co to jest algorytm? Etapy rozwiązywania problemów. Lista kroków algorytmu. |
Lekcja 20 | Budowanie schematu blokowego realizującego prosty algorytm. |
Lekcja 21 | Techniki algorytmiczne. Jak realizować sytuacje warunkowe? |
Lekcja 22 | Techniki algorytmiczne. Na czym polega iteracja? |
Lekcja 23 | Na czym polega programowanie i modelowanie? |
Lekcja 24 | Zapisywanie algorytmów w języku Logo. |
Lekcja 25 | Iteracja w języku Logo. |
Lekcja 26 Lekcja 26 - nauczyciel |
Definiowanie procedur w Logo. |
Karty pracy dla uczniów opracowałem na podstawie podręcznika Informatyka. Podstawowe tematy. Nowe wydanie. Autor: Grażyna Koba. Rok wydania: 2009. Wydawnictwo Szkolne PWN. Aprobata: MEN 152/2009.