Szkoła Życia Chrześcijańskiego i Ewangelizacji |
Obowiązujący zakres materiału niezbędny do opanowania przed przystąpieniem do egzaminu znajduje się w pliku Moduł S1 Sylabus - wersja 5.0 (plik Adobe Reader). Próbny egzamin do modułu S1, który sprawdza znajomość wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do zdania egzaminu z modułu S1 - Użytkowanie baz danych. Pliki: MS Office 2007 - 2019. |
Plik egzamin_probny_s1_test2.zip należy przed egzaminem rozpakować, np. do folderu Pulpit.
Test drugi sprawdza poziom umiejętności praktycznych w korzystaniu z istniejącej bazy danych. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 24 na 32 możliwe punkty (75 %).
0) Otwórz plik Odpowiedzi – test 2.docx znajdujący się w katalogu Egzamin próbny - S1 - test 2. W nagłówku tabeli po słowie Identyfikator napisz swój numer PESEL. Odpowiedz na poniższe pytania. Zapisz plik. [0 pkt]
1) Relacje między tabelami w bazie danych definiuje się w celu:
Odpowiedź (a, b, c lub d) napisz w polu nr 1 w pliku Odpowiedzi – test 2.docx. [0,5 pkt]
2) Pole jednoznacznie określające pojedynczy rekord, umożliwiające powiązanie informacji w różnych tabelach to:
Odpowiedź (a, b, c lub d) napisz w polu nr 2 w pliku Odpowiedzi – test 2.docx. [0,5 pkt]
3) Indeks ułatwia:
Odpowiedź (a, b, c lub d) napisz w polu nr 3 w pliku Odpowiedzi – test 2.docx. [0,5 pkt]
4) Żeby poprawnie wprowadzać kod pocztowy do tabeli maska wprowadzania powinna mieć postać:
Odpowiedź (a, b, c lub d) napisz w polu nr 4 w pliku Odpowiedzi – test 2.docx. [0,5 pkt]
5) Maksymalną liczbę znaków, którą można wprowadzić do pola określa:
Odpowiedź (a, b, c lub d) napisz w polu nr 5 w pliku Odpowiedzi – test 2.docx. [0,5 pkt]
6) Formularze służą głównie do:
Odpowiedź (a, b, c lub d) napisz w polu nr 6 w pliku Odpowiedzi – test 2.docx. [0,5 pkt]
7) Przykładem relacji jeden – do – wielu nie jest:
Odpowiedź (a, b, c lub d) napisz w polu nr 7 w pliku Odpowiedzi – test 2.docx. [0,5 pkt]
8) Zdefiniowana dla pola nazwisko maska wprowadzania >?<??????????????? spowoduje, że:
Odpowiedź (a, b, c lub d) napisz w polu nr 8 w pliku Odpowiedzi – test 2.docx. [0,5 pkt]
9) Otwórz plik bazy danych Firma - Moja chata - test 2.accdb znajdujący się w katalogu Egzamin próbny - S1 - test 2. [1 pkt]
10) W tabeli Klienci ustaw szerokość kolumny Nazwisko przedst. na 20, a kolumny Adres rachunku na Dopasuj optymalnie. Zapisz wprowadzone zmiany. [1 pkt]
11) Do tabeli Klienci dodaj rekord zawierający dane: Firma Ciepły Dom, Jerzy Gołębiewski, Konopnickiej 12/8, Szczecin, 71-586, kierownik. [1 pkt]
12) Z tabeli Klienci usuń rekord zawierający dane Andrzeja Karkosza. [1 pkt]
13) W tabeli Klienci dla pola Miasto ustaw właściwość Indeksowanie na Tak (Duplikaty OK) oraz Wartość domyślna na Szczecin. [1 pkt]
14) W tabeli Klienci ukryj kolumnę Nr faksu. [1 pkt]
15) W tabeli Klienci dla pola KodPocztowy ustaw właściwość Wymagane na Tak aby wymusić na użytkownikach wprowadzanie wartości w tym polu (pole nie było puste). Zamknij tabelę Klienci. [1 pkt]
16) Usuń formularz Klasa materiału. [1 pkt]
17) Otwórz tabelę Pracownicy. Zdefiniuj maskę wprowadzania tak, żeby pierwsza litera imienia była automatycznie zamieniana na wielką. [1 pkt]
18) Do tabeli Pracownicy dodaj nowe pole o nazwie Pan/Pani. Nowe pole wstaw przed polem Imię. Utwórz dla pola Pan/Pani odnośnik wewnętrzny zawierający dwie wartości Pan i Pani. Zmień rozmiar pola na 4. Zapisz wprowadzone zmiany. [1 pkt]
19) W tabeli Pracownicy przełącz się do widoku arkusza danych i wypełnij pole Pan/Pani korzystając z wartości odnośnika zgodnie z płcią pracownika. Zamknij tabelę Pracownicy. [1 pkt]
20) Otwórz tabelę Płatności. Zmodyfikuj pole Kwota wpłaty, tak by wartości w nim przechowywane były wyświetlane w postaci walutowej z symbolem €. [1 pkt]
21) Do tabeli Płatności dodaj nowe pole o nazwie Zapłacono o typie danych Tak/Nie. Zapisz wprowadzone zmiany, przełącz się do widoku arkusza danych i wypełnij pole Zapłacono. [1 pkt]
22) W tabeli Płatności dla pola Kwota wpłaty wprowadź Regułę sprawdzania poprawności tak, aby wpisywana liczba była nie mniejsza niż 500 €. Jako Tekst reguły sprawdzania poprawności umieść informację: kwota minimalna - 500 €. [1 pkt]
23) Otwórz kwerendę Zlecenia 2020. Zmodyfikuj kryterium wyboru, tak żeby wyświetlane były tylko te rekordy, dla których wartość w polu Wartość zlecenia była większa od 2000, a mniejsza od 6000. Zapisz wprowadzone zmiany. [1 pkt]
24) W kwerendzie Zlecenia 2020 ukryj pole Imię przedst. Zapisz wprowadzone zmiany. Zamknij kwerendę Zlecenia 2020. [1 pkt]
25) Na podstawie tabeli Klienci utwórz kwerendę Klienci według miast wyświetlającą dane z pól: Miasto, Nazwa firmy, Imię przedst., Nazwisko przedst.. Włącz sortowanie Rosnąco według pola Miasto. [1 pkt]
26) W kwerendzie Klienci według miast zastosuj kryterium wyboru w taki sposób, aby byli wyświetlani klienci, których nazwisko zaczyna się literę K. [1 pkt]
27) Zmodyfikuj kryterium wyboru w kwerendzie Klienci według miast w taki sposób, aby były wyświetlane tylko klientki, których nazwisko zaczyna się literę K. [1 pkt]
28) W kwerendzie Klienci według miast ukryj pole Nazwa firmy. Zapisz i zamknij kwerendę Klienci według miast. [1 pkt]
29) Otwórz formularz Pracownicy. Dodaj nowego pracownika wpisując do odpowiednich pól dane: Mieczysław Kujanek, dyrektor, 0914587548. Zamknij formularz Pracownicy. [1 pkt]
30) Otwórz tabelę Materiały. Wyeksportuj ją do pliku arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel. Plik zapisz pod nazwą Materiały - arkusz.xlsx w katalogu Egzamin próbny - S1 - test 2. Zamknij tabelę Materiały. [1 pkt]
31) Utwórz relację typu jeden-do-wielu między tabelami Kontrahenci i Materiały, wykorzystując do tego celu pole IDkontrahenta. Zdefiniuj więzy integralności dla relacji utworzonej między tabelami Kontrahenci i Materiały. Uaktywnij pola Kaskadowo aktualizuj pola pokrewne i Kaskadowo usuń rekordy pokrewne. [1 pkt]
32) Na podstawie tabeli Klasa materiału utwórz formularz o nazwie Klasy materiałów korzystając z opcji Formularz. [1 pkt]
33) Wydrukuj raport Wartość zleceń 2020 do pliku o nazwie Zlecenia 2020.pdf (po wyświetleniu okna Drukowanie w polu Nazwa wybierz program doPDF, w Office 2007 - 2020 możesz zapisać jako plik PDF). [1 pkt]
34) Otwórz tabelę Klienci, a następnie wydrukuj tylko rekordy zawierające nazwę firmy do pliku o nazwie Firmy.pdf. [1 pkt]
35) W tabeli Klienci zastosuj maskę wprowadzania, dzięki której będzie można poprawnie wprowadzać numer telefonu komórkowego w polu Nr telefonu według wzoru: 880-456-321. Zamknij tabelę Klienci. [1 pkt]
36) Otwórz formularz Klienci, a następnie zmień imię i nazwisko na własne dla rekordu o numerze ID klienta 43. Zamknij formularz Klienci oraz bazę danych. [1 pkt]
Wszelkie dane dotyczące firm i osób występujące w bazie danych Firma - Moja chata - test 2.accdb zostały utworzone na potrzeby egzaminu, a ich zbieżność z rzeczywistymi nazwami jest przypadkowa.